Tuesday, August 18, 2009

Apakah ujian terbesar manusia akhir zaman?

Tentu kita semua tahu tentang kisah akhir zaman. Kisah Dajjal, Yakjud dan Makjud, Iman Mahdi dan Nabi Isa AS sentiasa disebut apabila kita bercerita tentangnya. Mengikut sebuah hadis, ujian terbesar atau fitnah terbesar pada akhir zaman adalah fitnah Dajjal. Nabi Muhammad SAW sering mengingatkan kita betapa seriusnya fitnah Dajjal ini dalam hadis hadis baginda. Namun pada hari ini kisah atau amaran Rasulullah mengenai Dajjal semakin dilupakan. Malah ada yang beranggapan ia hanya satu mitos agama.

Pepatah ada mengatakan untuk kita menghadapi sesuatu musuh, kita harus mengenali musuh kita. Dengan mengenalinya barulah kita dapat menyusun strategi bagi menentangnya. Kalau ditanya tentang Dajjal, ramai berpendapat yang kisah Dajjal adalah satu metafora yang mungkin membayangkan satu ideologi, ada juga yang membayangkan ia adalah satu kumpulan atau satu bangsa atau satu negara yang cuba menguasai dunia. Yang mana satu sebenarnya Dajjal? Adakah itu yang dimaksudkan oleh Nabi Muhammad SAW? Rasulullah membayangkan Dajjal ini matanya satu (Buta sebelah mata) badannya besar dan agak bongkok. Jadi adakah Dajjal ini adalah individu?

Persoalan ini harus dijawab secara jelas agar kita tidak tertipu dengan fitnah Dajjal itu sendiri. Mungkinkah kekalutan atau konspirasi yang melanda dunia sekarang ini adalah sebahagian kecil dari fitnah fitnahnya?

Di bawah adalah buku yang boleh saudara baca supaya dapat mengenali Dajjal dan memahami fitnah fitnahnya.

Tajuk : Membongkar Misteri Dajjal: Berdasarkan Al-Quran & Hadith,
Penulis : Muhammad Nurani Maarif



No comments:

Post a Comment