Saturday, August 1, 2009

Terrorist...

Apabila saudara mendengar atau membaca tajuk post ini (Terrorist...), secara jujurnya, apakah imej yang muncul dalam kotak akal anda? Saya yakin 99% daripadanya membayangkan seorang Islam yang berbangsa arab yang berserban yang mepunyai janggut yang agak panjang memegang senjata atau sedang memakai bom jangka dibadannya. Betulkan? itulah yang muncul dari kotal fikiran anda. Pada pendapat anda bagaimana ini terjadi?

Sebelum peristiwa 11 September, kebanyakkan dari kita mungkin tidak pernah membayangkan atau terfikir sama sekali tentang Terrorist atau pun pengganas. Apabila berlakunya peristiwa ini, media telah secara terus terusan membincangkan tentang isu ini. Boleh dikatakan semua media baik media elektronik mahupun cetak menggunakan War on Terrorism sebagai satu tajuk yang utama.

Selepas daripada peristiwa ini juga, banyak drama drama siri di kaca TV, filem filem di panggung wayang yang bertemakan penentangan terhadap keganasan. Sedarkah anda watak watak pengganas ini, hampir semuanya seperti yang anda bayangkan dalam soalan pertama saya?

Jika diteliti dengan lebih lanjut, sebenarnya watak watak pengganas seperti ini telah dicipta di dalam filem filem Hollywood sebelum terjadinya peristiwa 11 September ini. Saya yakin saudara saudara dapat menyenaraikan filem filem dari Hollywood yang menyajikan watak pengganas seperti yang anda bayangkan dalam mata akal saudara.

Persoalannya sekarang, adakah semua ini satu kebetulan atau pun ia satu perancangan rapi satu pihak untuk meyakinkan seluruh umat manusia di dunia bahawa pengganas itu sinonim dengan orang yang beragama Islam yang berbangsa arab yang mempunyai janggut?

No comments:

Post a Comment